Китайський апарат виявив на Місяці свідчення активності вулканів

Крихітні скляні намистини вказують на те, що на Місяці були активні вулкани, коли по Землі бродили динозаври.

Сейсмісяць

Розбираючись зі зразками, зібраними китайською місією «Чан'є-5», вчені зробили приголомшливе відкриття.

Малі скляні намистини, доставлені посадковим модулем наприкінці 2020 року, дозволяють припустити, що Місяць все ще може бути вулканічно активним, а останнє виверження відбулося приблизно 123 мільйони років тому.

Хоча це може здатися занадто давнім, насправді це лише сплеск у геологічній історії Місяця, що з'явився набагато пізніше, ніж вважалося раніше, що потенційно може перевернути нинішнє розуміння вченими його еволюції.

Результати також можуть пролити нове світло на те, як маленькі планети та супутники можуть зберігати вулканічну активність протягом багатьох мільйонів років.

Бісер та плач

У 2014 році спостереження місячного розвідувального орбітального апарату НАСА показали, що вулканічна активність Місяця, можливо, поступово сповільнилася. Характерні відкладення гірських порід змусили вчених припустити, що Місяць міг бути вулканічно активним менше ніж 100 мільйонів років тому, приблизно в той час, коли по Землі бродили динозаври.

Однак китайські зразки Чан'є-5, які є першими місячними зразками, повернутими з 1970-х років, є першим фізичним свідченням недавнього і, можливо, продовженого вулканізму на Місяці.

Як докладно описано у статті, опублікованій у журналі Science, вчені вважають, що лише три з 3000 скляних кульок, виявлених у зразках, утворилися внаслідок виверження вулкана. Решта, на їхню думку, швидше за все, утворилася внаслідок удару астероїда.

Ці дивовижні результати суперечать наявним теоріям про те, що в часи динозаврів Місяць вже охолонув настільки, що утворення цих намистин стало неможливим.

"Ці три скляні краплі є першим фізичним свідченням недавньої аномальної вулканічної активності на Місяці", — написав професор Ланкастерського університету Лайонел Вілсон, який не брав участі у дослідженні, у статті для The Conversation, додавши, що "ці відкриття можуть призвести до серйозного перегляду нашого розуміння того, як розвивався Місяць».

"Це має надихнути безліч інших досліджень, щоб спробувати зрозуміти, як це могло статися", — розповіла Associated Press старший науковий співробітник Інституту Місяця та планет Джулі Стопар, яка також не брала участі у дослідженні.

Джерела: The Conversation, Associated Press