Джеймс Вебб спостерігає загадкові структури над великою червоною плямою Юпітера

ESA/Webb, NASA & CSA, Jupiter ERS Team, J. Schmidt, H. Melin, M. Zamani
Астрономи, які використовують телескоп Джеймса Вебба, розкрили секрети забутої області верхніх шарів атмосфери Юпітера поблизу його величезного шторму.

Цікаво до чортиків

Чудовий космічний телескоп Джеймса Вебба використовувався для отримання зображень найдальших куточків космосу. Але, змінивши темп, астрономи використали його величезні можливості для мети, набагато ближчої до дому: могутньої планети Юпітер, і при цьому вони виявили на газовому гіганті загадкові особливості та структури, які ніколи раніше не спостерігалися, не кажучи вже про дивовижну точність Джеймса Вебба.

Як докладно описано в дослідженні, опублікованому в журналі Nature Astronomy, вчені спостерігали область атмосфери, що ширяє над знаменитою Великою Червоною Плямою Юпітера, величезний шторм, досить великий, щоб поглинути Землю, і найбільший у Сонячній системі.

Але, попри свої значні розміри, ця частина атмосфери залишилася непоміченою астрономами, які раніше вважали її нецікавою. Тепер вони раді визнати, що були зовсім неправі.

"Ми думали, можливо, наївно, що цей регіон буде дуже нудним", — сказав провідний автор дослідження Хенрік Мелін з Університету Лестера у заяві про роботу. "Насправді це так само цікаво, як і північне сяйво, якщо не більше", — додав він. "Юпітер ніколи не перестає дивувати".

Зображення: Jupiter’s atmosphere around the Great Red Spot (NIRSpec image)

Сяйво

Ті вогні, про які говорив Мелін, огортають північний та південний полюси Юпітера і легко видимі. Але у верхніх шарах атмосфери є більш тонке свічення, яке виявилося важко спостерігати в наземні телескопи. Можливо, воно не таке блискуче, але невловимість сама по собі приваблива.

На щастя, Джеймс Вебб чудово підходить для вирішення цього завдання. Він знаходиться на орбіті в чистому просторі навколо Сонця та оснащений найсучаснішими інфрачервоними датчиками, такими як спектрограф ближнього інфрачервоного діапазону (NIRSPEC), який може розкривати секрети, що випромінюються навіть у найслабших джерелах світла.

Наприклад, дослідники виявили безліч дивовижностей, що ховаються у спостереженнях, проведених у липні 2022 року, зокрема те, що Європейське космічне агентство назвало складними структурами, "темними дугами" та "світлими плямами".

Сендвіч-зона

Верхня атмосфера газового гіганта, яка є межею між нижньою атмосферою Юпітера та його потужним магнітним полем, є місцем виняткових енергетичних взаємодій. Вважається, що північне та південне сяйво викликане викидом вулканічного матеріалу на його супутнику Іо.

Але дослідники підозрюють, що свічення над Великою Червоною Плямою викликано чимось іншим: потужними гравітаційними взаємодіями, що рідко спостерігаються на Землі.

«Один зі способів змінити цю структуру — гравітаційні хвилі, схожі на хвилі, що розбиваються об пляж і створюють брижі на піску», — сказав Хенрік. «Ці хвилі генеруються глибоко в турбулентних нижніх шарах атмосфери, навколо Великої Червоної плями, і можуть підійматися на висоту, змінюючи структуру та викиди верхніх шарів атмосфери».

Завдяки подальшим спостереженням астрономи сподіваються з'ясувати, як ці хвилі поширюються через атмосферу Юпітера.

Джерела: ЄКА