Космічний телескоп Джеймса Вебба виявив найдальшу галактику, що коли-небудь спостерігалася

NASA/ESA/CSA/STScI/Brant Robertson et al
Космічний телескоп Джеймса Вебба побив власний рекорд із виявлення найдальшої з відомих галактик.

Поліпшення

Команда астрономів стверджує, що за допомогою космічного телескопа Джеймса Вебба НАСА вони виявили дві найдальші галактики (і, отже, найстаріші) у Всесвіті. Цікаво, що одна із них, за словами вчених, надзвичайно яскрава і велика.

Дві галактики, що виникли лише через 300 мільйонів років після Великого вибуху, мають громіздкі назви JADES-GS-z14-0 та JADES-GS-z14-1. Їх відкриття, характеристики та еволюція докладно описані в трьох нових, ще не рецензованих статтях.

На думку дослідників, із двох галактик JADES-GS-z14-0 виділяється своїм розміром і яскравою світністю. Крім того, вона є найвіддаленішою з двох: лише через 290 мільйонів років після Великого вибуху, коли вік Всесвіту становив лише 2 відсотки від її нинішнього віку.

"Розмір галактики ясно доводить, що більша частина світу виробляється великою кількістю молодих зірок, а не матеріалом, що падає на надмасивну чорну дірку в центрі галактики, яка могла б здатися набагато меншою", — заявив професор астрономії Гарвардського університету та одна з провідних авторів дослідження Деніел Айзенштейн.

Це дослідження показує, що, на думку дослідників, галактики могли формуватися відносно швидко в перші роки існування Всесвіту.

"JADES-GS-z14-0 тепер стає архетипом цього явища", — сказав у своїй заяві професор астрофізики Scuola Normale Superiore Pisa та один із провідних авторів Стефано Карніані. «Дивно, що Всесвіт зміг створити таку галактику всього за 300 мільйонів років».

Народження зірки

Команда прагне використовувати космічний телескоп Джеймса Вебба, щоб ще глибше заглянути в ранні роки існування Всесвіту. Нещодавно інша група астрономів використовувала космічний телескоп, щоб виявити тріо молодих галактик, що народжуються з щільної хмари водню.

Рання фаза Всесвіту, яку досліджували ці астрономи, характеризується щільними хмарами газу, що стискаються під дією власної гравітації й стають досить гарячими, щоб розпочати ядерний синтез, стаючи першими зірками.

"Попри те, що галактика така молода, вона вже старанно працює над створенням елементів, знайомих нам на Землі", — сказав у своїй заяві один зі співавторів статті, аспірант Університету Аризони Цзихао Ву.

Використання космічного телескопа для вивчення цієї ранньої історії дає нам краще розуміння того, як виник Всесвіт і, можливо, чим він зрештою закінчиться.

Джерела: BBC, The Center for Astrophysics