Місяць Сатурна Мімас приховує таємний океан

Мало того, що він нагадує зірку смерті з «Зоряних воєн» своїм характерним кратером, астрономи тепер вважають, що Мімас таємно є господарем глобального океану під його рябою поверхнею.

Сісти означає вірити

Один із найменших супутників Сатурна обіцяє стати одним із найунікальніших. Астрономи тепер вважають, що Мімас, найбільш відомий своїм величезним кратером у стилі Зірки Смерті, таємно є місцем проживання глобального океану під його крижаною, рябою поверхнею.

Як докладно описано в новому дослідженні відкриття, опублікованому в журналі Nature, ця величезна прихована водойма відносно молода і, як вважають, утворилася всього п'ять-п'ятнадцять мільйонів років тому. Той факт, що він міг залишатися непоміченим так довго (практично без помітних слідів на його поверхні), може вказувати на те, що інші супутники, які колись здавалися безплідними, також можуть приховувати океани, що є дражливим фактором у пошуках позаземного життя.

"Якщо Мімас приховує глобальний океан, це означає, що рідка вода може перебувати практично будь-де", — розповів CNN співавтор дослідження Валері Лейні, астроном Паризької обсерваторії.

Нерозкрита справа

Протягом багатьох років здавалося, що на Місяці немає нічого іншого, крім її чітко кратерованої поверхні, що складається з товстої кірки водяного льоду.

Більш великий план почав змінювати ситуацію. Починаючи з 2004 року, космічний корабель НАСА Кассіні провів понад десять років, досліджуючи Сатурн та його 146 супутників, включаючи Мімас. Його крижана зовнішність нічого не видавала, проте його дещо аномальна орбіта підказала астрономам, що під його поверхнею може бути ще щось.

Малюсенький місяць проводить близько 22 години на орбіті своєї батьківської планети по еліптичній траєкторії, зберігаючи середню відстань близько 115 000 миль. Дані про орбіту та обертання, зібрані космічним кораблем Кассіні, показали, що на шляху Мімас зазнає невеликих змін у гравітаційній взаємодії з Сатурном — зміни, які, за словами дослідників, не можуть бути пояснені твердою внутрішньою частиною. Єдине пояснення, на їхню думку, — це рідкий підземний океан, замкнений під замерзлою оболонкою товщиною від 12 до 19 миль.

Команда вважає, що вона утворилася в результаті тертя, викликаного в скелястому ядрі Мімаса потужними припливними силами Сатурна. За мільйони років це зробило достатньо тепла, щоб розтопити частину крижаного панцира.

Зрілий молодий вік

Молодий вік океану означає, що в ньому дуже і дуже малоймовірне існування життя. З іншого боку, оскільки Мімас знаходиться на такій ранній стадії розвитку свого океану, астрономи можуть побачити, як розвиваються ці позаземні моря і, можливо, як можуть виникнути умови для підтримки життя.

"Існування рідкого водного океану, що нещодавно утворився, робить Мімас головним кандидатом для вивчення дослідниками, що досліджують походження життя", — сказав співавтор Нік Купер, астроном у Школі фізико-хімічних наук Лондонського університету королеви Марії, у заяві про роботу.

Передусім, це ще один показовий приклад того, що супутники, що мешкають в океані, в нашій Сонячній системі не такі вже й незвичайні, як здавалося раніше.

Джерела: EurekAlert, CNN