Астрономи помітили епічні потоки лави на Венері

Нове програмне забезпечення дозволило вченим переглянути старі радіолокаційні зображення, надавши переконливі докази, що вулкани продовжують змінювати форму пекельної планети.

Пливіть за течією

Пекельний близнюк Землі ще не помер. На Венері, де температура перевищує 800 градусів за Фаренгейтом, астрономи помітили два потоки лави, що повзуть безплідною поверхнею планети, що доповнює зростальну кількість доказів того, що Венера все ще вулканічно активна.

У дослідженні, опублікованому в журналі Nature Astronomy, використовувалися радіолокаційні зображення тридцятирічної давності, отримані космічним кораблем НАСА «Магеллан» у 1990 та 1992 роках, які, попри свій вік, залишаються найдокладнішими зображеннями поверхні Венери на сьогодні.

Обидва виверження вважаються наслідками епічних вивержень. Один потік лави був виявлений киплячим біля могутнього Монса Сіф (Sif Mons), так званого щитового вулкана, що тягнеться майже на 200 миль у поперечнику та висотою більше милі. Інший був знайдений у Ніобійській рівнині, регіоні, де переважають вулканічні утворення.

"Коли ви бачите щось подібне, перша реакція — "вау", – розповів The New York Times співавтор дослідження Давиде Сулканезе з Університету Аннунціо в Італії.

Повернутися до джерел

Хоча справжній пекельний світ пронизаний більшою кількістю вулканів, ніж будь-який інший у Сонячній системі, довести, що Венера, як і раніше, керується тими ж вулканічними силами, що й Земля, було нелегко.

Високі температури на його поверхні, а також шалений тиск щільної атмосфери надто екстремальні для того, щоб штучні зонди могли вижити. Але спостерігати Венеру здалеку теж складно, оскільки вона постійно огорнута серпанком жовтих їдких хмар.

Під час двох прольотів, здійснених ним у 1990-х роках, «Магеллан» використав радар для проникнення в атмосферу, отримуючи так звані дані зворотного розсіювання топографії планети. Коли дослідники вивчили набори даних, вони виявили зміни в певних регіонах, які найкраще можна пояснити вулканічною породою, що недавно утворилася, що дозволяє припустити, що між знімками відбувалися виверження.

"Ми інтерпретуємо ці сигнали як потоки вздовж схилів або вулканічних рівнин, які можуть відхилятися від перешкод, таких як щитові вулкани, як рідина", — сказав співавтор дослідження Марко Мастроджузеппе з Римського університету Сапієнца у заяві НАСА про роботу.

Гаряче до справи

І ці виверження, мабуть, було чимось видовищним. За даними астрономів, виверження гори Сіф викинуло близько 12 квадратних миль розплавленої породи, а виверження Ніобійської рівнини ще більше — близько 17 квадратних миль.

Згідно з заявою НАСА, це найявніша ознака вулканічної активності на планеті з того часу, як новаторське дослідження 2023 року зафіксувало розширення вулканічного жерла, що називається кальдерою.

Але це останнє відкриття, за словами Сулканесе, показує, що планета не тільки геологічно активна, а й "що вулканічна активність на Венері може бути порівнянна з активністю на Землі".

Ця паралель може зрештою вплинути на наше розуміння Венери так само як і нашої власної планети. Однак, якщо дані Магеллана не приховують ще якихось таємниць, нам доведеться дочекатися майбутніх місій до нашого сусіда по Сонячній системі, перш ніж робити важливіші відкриття.

Джерела: NASA, The New York Times