Гени насправді не є основою життя, кажуть експерти

Студентів вчать, що тривимірна форма білка має вирішальне значення для його функції, але виявляється, що багато білків існують у стані «безладу», але при цьому функціональні.

З того часу, як геном людини був вперше секвенований, популярна наука стверджувала, що гени є основою для життя, але реальність, як зараз стверджують експерти, набагато складніша і прекрасніша.

У новій книзі під назвою «Як влаштоване життя: Посібник користувача з нової біології» британський науковий письменник і письменник Філіп Болл пише, що сучасна концепція генів як надійних гвинтиків у машині життя не зовсім не відповідає тому, що генетики дізналися за минулі роки: життя — це заплутана таємниця, а генетика, що її кодує, — її загадкові та хаотичні інструменти.

У рецензії на книгу, опубліковану в журналі Nature, де Болл довгий час працював редактором, заслужений британський біолог Денис Ноубл процитував свого колегу-письменника, який сказав, що концепція життя як машини — це «лінива метафора».

Натомість як стверджують обидва автори, у роботі генів багато «неясностей і неточностей». Зараз вчені вважають, наприклад, що до 70 відсотків білкових доменів або ланцюжків амінокислот на сходах ДНК можуть бути невпорядкованими, а це означає, що вони діють різноманітними та дивовижними способами, які часто ставлять у глухий кут навіть досвідчених учених.

Це порушення робить білки «універсальними комунікаторами», наполягає Болл, але також ускладнює їх визначення у чорно-білому мисленні про генетику як про «план» життя.

В одному показовому прикладі Ноубл зазначив, що існує близько 300 генів, що вказують на ризик розвитку шизофренії, що кидає виклик спрощеній концепції генетичного ризику психічних захворювань. Введіть аргумент «стара природа проти виховання», але із родзинкою: все, від материнської дієти до того, чи живе ця людина в районі зі значним забрудненням, як фактори ризику навколишнього середовища для розладу, і ви почнете бачити, що експресія генів не має жорстких та швидких перемикачів.

Сприйняття біології не потребує радикальної зміни, стверджують Болл і Ноубл. Скоріше, вченим необхідно допомогти громадськості зрозуміти, що гени — це не просто те чи інше явище, а частини, що постійно змінюються, того, що робить життя таким захопливим.

Зрештою, як цитує Ноубл Болла, «ми знаходимося на початку глибокого переосмислення того, як влаштовано життя».

Джерела: Nature