Вчені здивовані відбитками ніг до того, як люди повинні були бути в Америці

Bennett et al
Нові дані показують, що ряд стародавніх слідів у Нью-Мексико з'явився ще до того, як вчені вважали, що люди населяли Америку.

Один маленький крок

Упродовж минулого століття вчені сперечалися про те, коли люди вперше ступили на територію Америки. Але 2021 року дослідження людських слідів, виявлених у національному парку Уайт-Сендс у Нью-Мексико, знову широко розкрило всю таємницю.

Результати показали, що скам'янілі сліди були залишені в розпал льодовикового періоду, приблизно 21 000–23 000 років тому — набагато старші, ніж вважали за можливе багато вчених, і потенційно перевернуть все наше уявлення про те, як вперше була заселена Америка.

Тепер дослідники підкріпили ці висновки новим дослідженням, опублікованим у журналі Science, яке надає ще більше доказів того, що їхні початкові дати були вірними.

"Це відкриває абсолютно новий розділ у нашому розумінні заселення Америки", — розповів The New York Times Саммер Преторіус, палеоокеанограф з Геологічної служби США, який не брав участі в дослідженні.

Нерозкрита справа

Протягом десятиліть загальний, хоч і сумнівний, науковий консенсус полягав у тому, що люди заселили Америку близько 13 000 років тому, коли льодовиковий період закінчився, або, можливо, вже 16 000 років тому.

Але ці нові дати, запропоновані слідами, змушують археологів чухати потилиці.

Це тому, що між 19 000 і 26 000 років тому, в період, званий останнім льодовиковим максимумом, колосальні льодовикові щити, що охоплюють більшу частину Америки, зробили шлях до суші непрохідним і надто підступним для людей.

І з усім тим, ми бачимо сліди в Нью-Мексико, залишені в той період, що дозволяє припустити, що люди насправді заселили Америку ще раніше, до того, як перехід на неї повністю заморозився.

Подвоєння ставки

Спочатку дослідники датували 61 слід, використовуючи насіння водної трави під назвою рупія, засіяне в піску.

Критикам цього здалося недостатньо, і вони зазначили, що рупія, бувши водною рослиною, є ненадійним джерелом для радіовуглецевого аналізу, оскільки вона могла поглинати атоми вуглецю з води, а не з повітря.

Отже, цього разу дослідники ретельно зібрали тисячі пилкових зерен хвойних дерев, наземного дерева, що містяться в тих же шарах, що й насіння рупії. Це зайняло майже рік, але датування надійнішого пилку підтвердило початкову тимчасову шкалу приблизно 21 000 років.

Але вони пішли ще далі: датували самий ґрунт за допомогою методу, званого оптично стимульованою люмінесценцією. Коротко кажучи, кварцові зерна використовуються як зберігачі часу, оскільки їх кристалічні структури згодом накопичують енергію, що вивільняється під впливом сонячного світла.

Підрахуйте, скільки енергії накопичилося, і ви отримаєте гарне уявлення про те, коли кварц востаннє піддавався впливу і відкладався. Результати? Вік кварцу був не менше 21 500 років.

«У нас є вік насіння, вік пилку, вік люмінесценції — всі вони сходяться», — розповів співавтор дослідження NYT Джефф Пігаті, геолог з геологічної служби. «Вони всі згодні, і з цим дуже важко сперечатися».

Джерела: The New York Times