Нова генна терапія різко знижує споживання алкоголю мавпами-алкоголіками

Дослідження вчених Орегонського університету охорони здоров'я та науки, пов’язане з вивільненням дофаміну, виявило, що макаки зменшили споживання алкоголю до 90% після лікування

Команда вчених взяла групу макак, перетворила їх на алкоголіків, а потім успішно відучила їх від алкоголю після введення в їх мозок спеціального гена — експеримент, детально описаний у новій статті, опублікованій у журналі Nature Medicine, потенційно може стати новим переконливим засобом лікування залежності.

"Вживання алкоголю скоротилося майже до нуля", — розповіла The Guardian професор Орегонського університету охорони здоров'я та науки та співавтор Кетлін Грант. "Протягом кількох місяців ці тварини вважали за краще пити воду і взагалі відмовлялися від алкоголю".

Дослідники виходили з того, що тривале вживання алкоголю викликає зміни в нейронах і перешкоджає дофаміновій "схемі винагороди" у мозку.

Вони взяли ген білка, відомого як гліальний нейротрофічний фактор, який вони назвали "фактором росту, що посилює функцію дофамінергічних нейронів", і вставили його в нешкідливий вірус, щоб він діяв як троянський кінь. Потім вони вставили цей ген у частину мозку, пов'язану з винагородою.

В експерименті брали участь чотири сильнопитущі макаки, ​​які, як і деякі люди, схильні до алкоголізму, а потім відстежували їх споживання.

Результати були приголомшливими: мавпи виробляли багато дофаміну та скоротили споживання алкоголю на 90 відсотків.

В основному, як розповіла Грант The Guardian, вони скоротили до розумної кількості порцій від однієї до двох порцій на день, замість випивати від восьми до десяти порцій.

Цей метод лікування особливо інтригує, оскільки його вже тестують на людях — на дорослих із хворобою Паркінсона та на дітях із дефіцитом декарбоксилази ароматичних L-амінокислот, повідомляє The Guardian, — це означає, що шлях до клінічних випробувань лікування алкоголізму на людях може бути гладким.

"Ми вступаємо в еру генної терапії неврологічних і, можливо, психічних розладів, і я думаю, що це дослідження дуже перспективне в цьому напрямку", – сказала Грант The Guardian.

Боротьба з хронічним алкоголізмом може не лише зменшити супутні захворювання, такі як рак та жирова дистрофія печінки, але також потенційно знизити кількість випадків водіння у стані алкогольного сп'яніння та зменшити його негативний вплив на американську економіку. За оцінками Центру з контролю та профілактики захворювань, у 2010 році споживання алкоголю обходиться американцям у 249 млрд доларів, в основному через надмірне вживання алкоголю.

І ці цифри, ймовірно, стали вищими з того часу, як люди стали пити більше під час пандемії COVID, що призведе до більшої кількості хворих і померлих, і зробити такі дослідження більш своєчасними, ніж будь-коли.

Джерела: The Guardian