Астрономи, можливо, щойно знайшли першоджерело загадкових радіосигналів

ASKAP, CSIRO
Група астрономів стверджує, що швидкі радіосплески можуть бути результатом злиття двох нейтронних зір, події, що вивільняє величезний електромагнітний заряд.

Таємниця радіосплеску

З того часу, як у 2007 році було виявлено перший швидкий радіосплеск (FRB) — ці надзвичайно потужні й короткі імпульси радіохвиль, що виходять з найглибших областей космосу, — астрономи щосили намагалися виявити їх джерело.

Попри те, що протягом багатьох років експерти могли робити обґрунтовані припущення, ми просто досі не знаємо, чому відбуваються ці сплески й що за ними стоїть.

Але, як докладно описано в новій статті, опублікованій цього тижня в журналі Nature Astronomy, ми можемо невдовзі отримати відповідь завдяки відкриттю "безперечних доказів".

Астрономи спостерігали, як дві нейтронні зорі, кожна з яких є залишком мертвої зірки, зіткнулися і перетворилися на чорну дірку. Ця потужна подія викликала потужний сплеск гравітаційних хвиль, а приблизно через дві години, мабуть, спричинило FRB також.

Простіше кажучи, за цими дивними спалахами радіохвиль може стояти злиття нейтронних зір.

Зникнення

Це приваблива нова частина головоломки, яка, на жаль, поки що не дає певної відповіді. Щоб знати напевно, астрономам потрібно буде спостерігати ще одне зіткнення нейтронних зір та подальше утворення чорної діри, подія, яка також призводить до раптового зникнення магнітного поля першої, оскільки чорні діри не магнітні.

Нова теорія стверджує, що раптове зникнення цього магнітного поля може бути причиною швидкого радіосплеску, оскільки магнітні поля виробляють електрично заряджені частинки, що мало чим відрізняються від екстремальних електромагнітних полів FRB.

Для дослідження група астрономів під керівництвом Олександри Морояну, студентки магістратури Університету Західної Австралії, вивчила дані Лазерної інтерферометричної гравітаційно-хвильової обсерваторії (LIGO), яка може виявляти гравітаційні хвилі, що виникають при злитті дві нейтронні зорі.

Оскільки ми можемо виміряти, як далеко і як швидко FRB можуть переміщатися в космосі, астрономи змогли простежити конкретний FRB, який отримав назву 20190425A, до злиття нейтронних зір, що отримав назву GW 190425, яке відбулося лише за дві з половиною години раніше.

На жаль, все ще існує значна статистична ймовірність того, що ці дві події не пов'язані між собою, а це означає, що ми поки що не можемо вважати, що таємниця розкрита. Крім того, згідно з заявою, ми вже виявили набагато більше FRB, ніж злиття нейтронних зір.

З іншого боку, детектори гравітаційних хвиль, деякі з яких були нещодавно доопрацьовані, будуть ретельно вивчені наприкінці цього року — ще один шанс підтвердити чи спростувати теорію.

Джерело: Phys.org