Вчені розкрили багаторічну таємницю світіння Сатурна

НАСА
Планетологи вважають, що вони розкрили не одну, а дві з численних загадок Сатурна, вивчаючи його атмосферні течії.

Група вчених на чолі з Нахідом Чоудхурі, астрономом з Університету Лестера у Великій Британії, повідомляє в дослідженні, опублікованому в журналі Geophysical Research Letters, що їм вдалося знайти джерело вражаючих, але малозрозумілих полярних сяйв оточеної кільцями планети.

Досі за чудовим планетарним явищем, включаючи власне північне сяйво Землі, стояли два відомі атмосферні механізми: взаємодія із зарядженими частинками, що виходять від Сонця, як у випадку Землі, або вулканічними матеріалами з орбітального місяця планети, наприклад на Юпітері.

Хоча полярні сяйва над Сатурном, які вперше були помічені ще 1979 року космічним зондом НАСА "Піонер-11", також частково викликані вулканічними матеріалами, вчені вважають, що тепер вони виявили додатковий механізм. Згідно з їхніми дослідженнями, деякі з полярних сяйв також створюються вихровими вітрами, що виникають у своїй атмосфері Сатурна.

Ця відмінність важлива не тільки тому, що вона розкриває таємницю деяких величезних, приголомшливих полярних сяйв на планеті, але й тому, що допомагає астрономам зібрати воєдино відповідь на ще одне питання, якому десятки років.

Між прольотами "Вояджерів-1" і "2" навколо Сатурна на початку 1980-х та "Кассіні" на початку 2000-х вчені спостерігали дещо дуже дивне: "імпульси" радіовипромінювання, що використовуються для вимірювання тривалості днів на газових планетах, давали зовсім різні свідчення під час прольоту "Вояджера", ніж під час прольоту "Кассіні" десятиліття по тому.

Наступні 18 років астрономи ламали голови над малоймовірною швидкою зміною тривалості дня. Але, як зазначає Чоудхурі, ті ж атмосферні вітри, які пояснюють полярні сяйва Сатурна, схоже, також вплинули на пульс виміру дня.

"Наше розуміння фізики надр планет говорить нам, що справжня швидкість обертання планети не може змінитися так швидко, тому на Сатурні має відбуватися щось унікальне та дивне", — сказав Чоудхурі у прес-релізі WM Keck обсерваторії на Гаваях, чиї спостереження допомогли зробити ці висновки.

"З моменту появи місії НАСА "Кассіні" було висунуто кілька теорій, які намагаються пояснити механізми, що лежать в основі цих [змін], – додав він, назвавши результати "абсолютно захоплюючими".

За словами Чоудхурі, планетологи вперше виявили зв'язок між тривалістю дня на планеті та її полярним сяйвом.

Астрономи тільки починають розуміти безліч таємниць, що стоять за полярним сяйвом Сатурна, але, на щастя, ми ще маємо розгадати ще багато чудес.

Джерела: EarthSky