Надгігантська зірка Бетельгейзе загадково потьмяніла, і тепер ми знаємо, чому

ESO
Вчені виявили, що таємниче падіння яскравості Бетельгейзе було не ознакою неминучої наднової, а свідченням створення зоряного пилу.

Велике затемнення

В кінці 2019 астрономи помітили щось дивне: Бетельгейзе, червоний надгігант в сузір'ї Оріона на відстані 550 світлових років від Землі (і десята за яскравістю зірка в нічному небі), різко впав в яскравості.

Дивна подія, яка отримала назву «Велике затемнення», змусило вчених почухати потилицю — і змусило деяких повірити в те, що зоря ось-ось вибухне надновою.

Але завдяки групі вчених, які використовували Дуже великий телескоп (VLT) в Чилі, падіння не є ознакою неминучої загибелі зірки. Швидше за все, між нами й Бетельгейзе йде гігантська пилова хмара.

Створення зоряного пилу

В новому дослідженні, опублікованому в авторитетному журналі Nature, міжнародна група вчених виклала свою теорію. Зірку затіняла курна вуаль, через що температура поверхні надгіганта знизилася.

Вони припускають, що до Великого затемнення Бетельгейзе випустила величезний газовий міхур, який віддалявся від нього. Через падіння температури поверхні газ конденсувався у твердий пил.

«Ми були безпосередніми свідками освіти так званої зоряний пил», — сказав в офіційній заяві Мігель Монтаржи, астроном Паризької обсерваторії у Франції й керівник групи.

«Пил, викинута з холодних еволюціонували зірок, така як викид, який ми тільки що стали свідками, може стати будівельним матеріалом для планет земної групи й життя», — сказала Емілі Кеннон, доктор астрофізики з KU Leuven в Нідерландах і співавтор, в заяві.

Коротко кажучи, Бетельгейзе не збирається йти в самоволку — насправді, ми не спостерігали наднових в нашій галактиці, принаймні, з 17 століття. Насправді все навпаки: сусідня зірка вдихає життя в інші планети навколо себе.

Джерела: ESO