Древній Марс був покритий крижаними щитами, а не річками

НАСА
Нове дослідження групи канадських дослідників може змусити нас переосмислити, як виглядав Марс мільярди років тому.

Згідно з новим дослідженням групи канадських дослідників, опублікованим в журналі Nature Geoscience, велика кількість стародавніх долин на поверхні Марса утворилося в результаті танення води під масивними пластами льодовикового льоду, а не вільно поточними ріками, як показують попередні дослідження.

Нове дослідження ставить під сумнів гіпотезу «теплого і вологого стародавнього Марса», згідно з якою Марс колись був покритий масивними річковими системами, що живляться дощами й великими океанами рідкої води.

Дослідження також слід за недавнім аналізом зображень з високою роздільною здатністю, зібраних камерою HiRISE на борту космічного корабля NASA Mars Reconnaissance Orbiter, який прийшов до висновку, що великі річки, ймовірно, колись текли по поверхні Марса мільярди років тому.

«За останні 40 років, з того часу як були вперше виявлені долини Марса, передбачалося, що річки колись текли по Марсу, розмиваючи та даючи початок всім цим долинах», — сказала Ганна Грау Галофре, колишня аспірантка Університету Британської Колумбії (UBC) і провідний автор нового дослідження, йдеться в заяві.

Щоб прийти до висновку, Грау Галофре і її команда порівняли більше ніж 10 000 марсіанських долин з каналами, утвореними під льодовиками Канадського Арктичного архіпелагу. На їхнє здивування, канали виявилися дуже схожими.

«Але на Марсі є сотні долин, і вони дуже відрізняються один від одного», — додала вона. «Якщо ви подивитеся на Землю з супутника, ви побачите безліч долин: деякі з них утворені ріками, деякі — льодовиками, деякі — іншими процесами, і кожен тип має відмінну форму».

«Ці результати є першим доказом великої підльодовикової ерозії, викликаної дренажем талих вод під древнім льодовиковим щитом на Марсі», — сказав у своїй заяві співавтор Марк Еллинек, професор кафедри Землі, океану й атмосфери UBC.

Вони виявили, що лише невелика кількість каналів, ймовірно, утворилося на поверхні — великий відхід від попередніх досліджень.

Вивчаючи кліматичні моделі стародавнього Марса, вони також виявили, що на Червоній планеті також, ймовірно, було набагато холодніше, ніж передбачалося в той час, коли утворилися долини.

Цікаво, що товстий крижаний покрив також може підвищити шанси давнього життя на Марсі на виживання. Лід блокував сонячну радіацію, особливо в той час, коли на Марсі не було магнітного поля.

Джерела: CNET