Астрономи розгадали таємницю «x-галактик» за допомогою нового потужного телескопа

NRAO/AUI/NSF; SARAO; DES
Команда астрономів стверджує, що вони розкрили таємницю, чому деякі високоактивні галактики мають чотири струмені радіохвиль, що утворюють літеру X.

X-Galaxy

Команда астрономів з Південноафриканської радіоастрономічної обсерваторії (SARO) стверджує, що вони розкрили таємницю, чому деякі галактики випускають чотири струмені радіохвиль назовні, утворюючи в небі форму «X».

Багато галактики випромінюють тільки два струмені радіохвиль. Однак в деяких активних галактиках їх чотири — дивне явище, яке астрономи намагалися пояснити роками.

MeerKAT

Використовуючи спостереження з телескопа MeerKAT в Південній Африці, радіообсерваторії, що складається з 64 антен, група уважно вивчила галактику з чотирма струменями радіохвильових шлейфів під назвою PKS 2014-55 на відстані 80 мільйонів світлових років від Землі.

Вони виявили, що матеріал має тенденцію текти до центру галактики й «повертати за ріг» через «тиск незначного міжгалактичного газу», відповідно до твердження, стікає по другому плечу двох відповідних подвійних струменів радіо хвилі — переконливий доказ того, що дивні галактики можуть бути результатом того, що дві чорні діри відхиляють матеріал в різні боки, утворюючи «Х».

Мегателескоп

Відкриття відбулося завдяки неймовірній роздільній здатності MeerKAT. Астрономи використовували комп'ютери, щоб об'єднати дані зі своїх 64 антен в еквівалент довжиною вісім кілометрів антени.

«Чудово бачити, як його унікальні можливості сприяють вирішенню давніх питань, пов'язаних з еволюцією галактик», — зазначив у своїй заяві Берні Фанарофф, колишній директор проєкту, який створив MeerKAT, і співавтор дослідження.

Джерела: CNET