Вчені кажуть, що винайшли, як регенерувати колінний хрящ

AFP
Новий біоматеріал дослідників з Північно-Західного університету відновлює пошкоджений хрящ у суглобах.

Вчені з Північно-Західного університету стверджують, що винайшли слиз — так, слиз, — який може відкрити двері до регенерації колінного хряща людини. Це відкриття може зрештою призвести до нових клінічних способів відновлення колінних суглобів та запобігання інвазивним втручанням та дорогим операціям із заміни колінного суглоба.

Хрящ — це сполучна тканина, яка оточує суглоби та кістки, поглинаючи удари, забезпечуючи рухливість та захищаючи від хворобливого тертя кісток про кістки. Все це складно та важливо! — суглоби та хрящі не відновлюється природним шляхом сам собою. В результаті люди зі зношеним або пошкодженим хрящем часто звертаються до операції із заміни колінного суглоба. Попри свою ефективність, цей шлях може виявитися дорогим і зазвичай потребує тривалого відновлення.

Ось тут і може прийти на допомогу слиз.

Як детально описують дослідники Північно-Західного університету у своєму новому дослідженні, опублікованому в журналі PNAS, вони винайшли еластичний біоматеріал, що імітує хімічну структуру хряща. Коли біохімічний слиз був нанесений на колінні суглоби овець, схожі на людські, результати були приголомшливими: протягом шести місяців, як мовиться в дослідженні, вчені спостерігали нове зростання хрящів у тварин.

"Хрящ є найважливішим компонентом наших суглобів", — сказав у своїй заяві Семюел Стапп, професор хімії Північно-Західного університету та керівник дослідження. «Коли хрящ з часом пошкоджується або руйнується, це може вплинути на загальний стан здоров'я і рухливість людини».

«Проблема в тому, що у дорослих людей хрящ не має здатності до загоєння», — додав Ступп. «Наша нова терапія може спричинити відновлення тканин, які не регенерують природним шляхом».

Згідно з дослідженням, слиз містить клітинні елементи, такі як пептиди, білки та полісахариди, які разом утворюють ін'єкційний «каркас». Цей каркас зв'язується з білком, який називається перетворювальним фактором росту бета-1 (TGFb-1), який сприяє відновленню росту клітин та загоєнню ран, а також змащує суглоби різновидом гіалуронової кислоти, звичайного інгредієнта для догляду за шкірою.

Ідея створення каркаса для клітин, а не просто заміни хряща полягає в тому, що каркас дає організму можливість відновити себе зсередини. Підхід дослідників «має бути більш стійким до зносу», продовжує у заяві Ступпа, і ідеально вирішує «проблему поганої рухливості та болю у суглобах на довгострокову перспективу, а також дозволяє уникнути необхідності реконструкції суглобів за допомогою великих апаратних засобів».

Учені спеціально протестували цю речовину на вівцях, які, як і люди, не регенерують хрящі природним шляхом, із проблемами хряща в колінних суглобах, які за структурою схожі на людські коліна. Примітно, що дослідники не просто спостерігали поновлення зростання хрящів тварин. Згідно з прес-релізом, вони також виявили, що новий хрящ був «стабільно вищою якістю порівняно з контрольним».

Звичайно, оскільки люди не вівці, досі незрозуміло, як відреагують людські коліна. Але результати явно надихнули вчених, і їх застосування виходить за рамки операцій із заміни колінного суглоба в пізнішому віці: спортсмени, які страждають від розривів передньої хрестоподібної зв'язки, можуть отримати користь, а також люди, які страждають на дегенеративні захворювання, такі як артрит.

Іншими словами? Овечі коліна можуть бути лише початком.

"Ми вважаємо, що наше лікування може допомогти задовольнити серйозні, незадоволені клінічні потреби", — сказав Ступп.

Джерела: Northwestern University