Дослідники здійснили прорив у вивченні найстарішого у світі комп'ютера

Дослідники гравітаційних хвиль з Університету Глазго пролили нове світло на загадку Антикітерського механізму.

Дослідники кажуть, що вони використовували передові дослідження гравітаційних хвиль, щоб пролити нове світло на загадку, якій майже 2000 років.

У 1901 році на затонулому кораблі дослідники виявили те, що зараз відомо як Антикітерський механізм, стародавній артефакт, датований другим століттям до нашої ери, що зробило його найстарішим комп'ютером у світі.

Можливо, ви помітили копію, натхненну нею і показану в блокбастері Індіана Джонс і циферблат долі минулого року.

Понад століття після відкриття дослідники з Університету Глазго кажуть, що вони використовували методи статистичного моделювання, спочатку розроблені для аналізу гравітаційних хвиль — брижів в просторі-часі, викликаних великими небесними подіями, такими як злиття двох чорних дірок, — щоб припустити, що Антикітерський механізм, ймовірно, використовувався для відстеження грецького місячного року.

Коротко кажучи, це захопливе зіткнення сучасної науки та загадок стародавнього артефакту.

У статті 2021 року дослідники виявили, що раніше виявлені та регулярно розташовані отвори в «календарному кільці» були відзначені для опису «рухів Сонця, Місяця та всіх п'яти планет, відомих у давнину, і того, як вони відображалися на фронт як давньогрецький космос."

Тепер у новому дослідженні, опублікованому в Офіційному журналі Британського годинникового інституту, дослідник гравітаційних хвиль з Університету Глазго Грем Воан та науковий співробітник Джозеф Бейлі припускають, що кільце, ймовірно, було перфороване 354 отворами, що відповідає числу днів у місячному році.

Дослідники виключили можливість вимірювання сонячного року.

"Кільце з 360 отворів вкрай небажане, а одне з 365 отворів неправдоподібне, враховуючи припущення нашої моделі", — йдеться у їхній статті.

Команда використовувала статистичні моделі, отримані в результаті досліджень гравітаційних хвиль, у тому числі дані Лазерної інтерферометричної гравітаційно-хвильової обсерваторії (LIGO), великомасштабного фізичного експерименту, призначеного для вимірювання брижів у просторі-часі в мільйонах світлових років від Землі.

Цей метод, званий баєсовим аналізом, використовує «ймовірність для кількісної оцінки невизначеності на основі неповних даних, щоб обчислити ймовірну кількість отворів у механізмі, використовуючи положення вцілілих отворів і розташування шести фрагментів кільця, що збереглися», — йдеться в повідомленні про дослідження.

Дивно, але натхнення для статті надійшло від YouTube-блогера, який намагався фізично відтворити стародавній механізм.

"Наприкінці минулого року колега вказав мені на дані, отримані ютубером Крісом Будіселічем, який хотів зробити копію кільця-календаря та шукав способи визначити, скільки в ньому отворів", — сказав Воан у заяві.

"Це витончена симетрія: ми адаптували методи, які використовуємо сьогодні для вивчення Всесвіту, щоб краще зрозуміти механізм, який допомагав людям стежити за небесами майже два тисячоліття тому", — додав він.

Можливо, це відкриття не відповідає голлівудському сценарію бойовика, але це гостроцікавий новий виток у загадці, яка, проте, спантеличує вчених вже більше століття.

"Ми сподіваємося, що наші відкриття про Антикітерський механізм, хоча й з менш винятковими надприродними властивостями, ніж відкриття Індіани Джонса, допоможуть поглибити наше розуміння того, як цей чудовий пристрій був створений і використовувався греками", — сказав Воан.

Джерела: The University of Glasgow