Вчені ідентифікували сім зіркових систем, у яких можуть бути інопланетні мегаструктури

Дослідники кажуть, що наступним кроком буде проведення спостережень за нещодавно ідентифікованими зірками-кандидатами з використанням потужніших інструментів, таких як космічний телескоп Джеймса Вебба.

Дайсон поруч

Астрономи визначили сім зіркових систем у нашій галактиці, які потенційно можуть містити сферу Дайсона — гіпотетичну мегаструктуру, яку інопланетна цивілізація могла б побудувати навколо зірки або чорної діри, щоб вловити більшу частину своєї енергії у вигляді випромінювання.

Концепція, вперше запропонована фізиком-теоретиком Фріменом Дайсоном в 1960 році, може приймати різні форми: від гігантських клітинних структур до кільцевих оболонок і сузір'їв дзеркал.

Звичайно, це цілком теоретична ідея. Зрештою, ми навіть не виявили існування позаземного життя, не кажучи вже про розумну інопланетну цивілізацію.

Але вчені підозрюють, що це все ще можливо — і що цікаво, якщо ці мегаструктури справді існують, вони повинні бути видимі нам через величезну кількість інфрачервоного випромінювання, яке випускає така структура, коли зірка нагріває її.

Сім гномів

У недавньому дослідженні, опублікованому в журналі «Щомісячні повідомлення Королівського астрономічного товариства», група дослідників створила комп'ютерну програму для пошуку «надлишкового інфрачервоного випромінювання» (IEEs) у нашій галактиці.

Вони склали список із семи сильних кандидатів, які можуть бути носіями сфер Дайсона, проаналізувавши спостереження із супутника Gaia Європейського космічного агентства, а також додаткові результати інфрачервоних досліджень, отримані з інших наземних та космічних телескопів.

Усі сім кандидатів — зірки М-карликів, тобто вони менші й тьмяніші за наше Сонце.

Однак дослідники не стали стверджувати, що ці надзвичайно гарячі карликові зорі напевно оточені сферами Дайсона — натомість, як вони наголосили, вони лише кандидати.

"У літературі є кілька природних пояснень надлишку інфрачервоного випромінювання, але жодне з них чітко не пояснює таке явище у кандидатів, особливо з огляду на те, що всі вони є М-карликами", — пишуть дослідники.

Наприклад, "це може відбуватися дуже рідко, наприклад, якщо дві планети стикаються і виробляють величезну кількість матеріалу", — розповів журналу New Scientist співавтор і професор фізики Нью-Йоркського університету Девід Хогг. "Я думаю, що це, швидше за все, природне явище".

У своїй статті команда визнала, що «певно передчасно припускати», що інфрачервоні свідчення виходять хоча б від «часткових сфер Дайсона».

Разом з тим вони поки не хочуть виключати їх, що може бути можливо за допомогою надзвичайно чутливого космічного телескопа Джеймса Вебба НАСА.

"Або ми виключимо їх усіх і скажемо, що сфери Дайсон досить рідкісні і їх дуже важко знайти, або вони залишаться в якості кандидатів, і ми вивчимо їх до рис", — співавтор з Університету штату Пенсільванія. Про це журналу New Scientist розповів професор астрономії Джейсон Райт.

Джерела: Live Science, New Scientist