Радіоактивне море магми ховається під поверхнею Марса

Відкриття допомогло показати, чому ядро червоної планети не таке велике, як припускали попередні оцінки.

Лавовий пиріг

Всередині Марса таїться величезна таємниця.

Новий аналіз сейсмічних даних посадкового модуля НАСА InSight показує, що під поверхнею Червоної планети ховається величезний радіоактивний океан магми, що досягає глибини до 125 миль — шар, зовсім не схожий ні на що, що можна знайти на нашій власній планеті.

"Його не існує на Землі", — сказав The New York Times Амір Хан, провідний автор одного з аналізів та геофізик з ETH Zurich у Швейцарії.

Відкриття цього магматичного моря, докладно описане у двох незалежних дослідженнях, опублікованих у журналі Nature, може пояснити, чому попередні розрахунки показали, що ядро ​​Марса було надзвичайно великим і з меншою щільністю. Це загадковий висновок, що гаряче обговорюється, який не підтвердився та не переконав деяких учених.

Однак нові дані свідчать, що його ядро ​​може бути маленьким і щільним, як і в нашому світі, і що шар магми приховував його справжній розмір. Щобільше, ці відкриття ставлять під сумнів історію еволюції Марса і, можливо, інших світів світу.

Більш глибоке розуміння

Учені покладаються на InSight для виявлення сейсмічних поштовхів на Марсі з 2018 року. Але протягом багатьох років жодне з цих так званих «марсотрусів» не проникло досить глибоко, щоб розкрити щось про ядро ​​планети.

На основі наявних даних вчені підрахували, що радіус ядра становить близько 1150 миль, що дозволяє припустити, що воно недостатньо щільне, щоб бути однорідною кулею з рідкого заліза. Натомість у суміші повинно бути більше легких елементів, таких як вуглець, кисень і водень.

Цей висновок не сподобався деяким вченим. Ці легкі елементи мали випаруватися давним-давно під впливом тепла великого шару магми або Сонця.

Але у серпні та вересні 2021 року два величезні поштовхи, один з яких був викликаний падінням великого метеорита, викликали потужні вібрації прямо в центрі планети.

Ці потужні поштовхи були саме тим, що потрібно дослідникам, щоб пролити світло на темні надра Марса. Використання цих сейсмічних даних у просунутому комп'ютерному моделюванні показало, що радіус ядра був меншим і набагато розумнішим — 1050 миль, що дозволяє припустити, що насправді це майже чисте рідке залізо.

"Це означає, що середня щільність марсіанського ядра все ще дещо низька, але вже не є незрозумілою в контексті типових сценаріїв формування планет", — сказав Паоло Соссі, співавтор одного з досліджень та планетолог з ETH Zurich, у заяві про роботу.

Занадто круто

Але там, де одна загадка розкрита, виникає інша.

Марс, нині безплідний та оголений, колись близько чотирьох мільярдів років тому мав захисне магнітне поле. Вчені вважали, що, як і у випадку із Землею та іншими земними світами, поступове охолодження її ядра змушує решту рідкого заліза обертатися, створюючи магнітне поле.

Проте, якби магматичне море було, воно було б занадто теплим, щоб ядро ​​могло охолонути. Іншими словами, за магнітне поле Марса відповідало щось інше — і зараз вчені досі не знають, що дозволило йому існувати.

Джерела: The New York Times