Вчені заінтриговані біонічною ниркою, яка виживає понад тиждень усередині свині

UCSF/Steve Babuljak
Проєкт вчених з Каліфорнійського університету в Сан-Франциско доводить, що їх біореактор може підтримувати клітини нирок живими як мінімум один тиждень.

Учені з Каліфорнійського університету в Сан-Франциско розробили біореактор, який імітує деякі життєво важливі функції нирок, який може вижити всередині свині не менше ніж тиждень.

Як докладно описано в пілотному дослідженні, опублікованому в журналі Nature Communications, команда помістила клітини нирок людини в «перевірчий» пристрій, що імплантується. Згідно зі статтею, через сім днів після імплантації свиня клітини всередині біореактора зберегли понад 90 відсотків своєї «життєздатності та функціональності».

Дослідження є невеликим, хоча й цікавим кроком, що демонструє, що тіло господаря не обов'язково відкидає біонічний орган. Перш ніж ми зможемо з упевненістю сказати, чи зможе такий біореактор замінити нирку людини, що відмовила, необхідна додаткова робота, але для пацієнтів із захворюванням нирок, які в цей час покладаються на дорогі й незручні методи лікування, такі як діаліз, ця перспектива приваблива.

Замість повної заміни нирки дослідники сподіваються створити апарат, що імплантується, для діалізу, який зможе підтримувати життя людей після ниркової недостатності. Звичайні апарати для діалізу — це великі та складні апарати, які не є ідеальною заміною трансплантата нирки, тому є надія, що герметичний гаджет, що містить справжні ниркові клітини, може стати золотою серединою між ними.

Це масштабна проблема усієї країни. Понад півмільйона людей США потребують діалізу кілька разів на тиждень, а донорські нирки знайти вкрай складно. У США лише близько 20 000 осіб на рік отримують нову нирку, попри те, що у списку очікування органів перебуває близько 100 000 осіб.

Метою останнього дослідження Каліфорнійського університету в Сан-Франциско було показати «потенційну здійсненність імплантованого біореактора для нирково-клітинної терапії», проте досі неясно, чи зможе він повністю взяти на себе життєво важливі функції нирок у свиней, не кажучи вже про людей.

«Наш експериментальний план було оптимізовано для вивчення життєздатності клітин, а не транспорту чи метаболічних функцій», — йдеться у документі. «Майбутні зусилля будуть зосереджені на збільшенні кількості клітин та періодів імплантації зі збільшенням кількості тварин, щоб встановити статистичну значущість та остаточні докази».

Проте це цікавий результат, який може закласти важливу основу.

"Біоштучна нирка зробить лікування захворювань нирок більш ефективним, а також більш портативним і комфортним", — заявив у своїй заяві керівник дослідження Шуво Рой, професор біоінженерії UCSF.

Джерела: University of California San Francisco