Астрономи спостерігають дивовижне уповільнення часу в давні роки Всесвіту

Спостерігаючи за квазарами віком 12 мільярдів років, астрономи побачили, що Всесвіт тече в уповільненому темпі завдяки хиткому уповільненню часу.

Айнштайн виправданий

Час — штука непостійна. Залежно від вашої системи відліку, воно може проходити повільніше або швидше завдяки дивному явищу, відомому як уповільнення часу, описаному Альбертом Ейнштейном у загальній теорії відносності.

Тепер пара астрономів вважає, що вони вперше спостерігали уповільнення часу у небесних об'єктів, відомих як квазари, у перші роки існування Всесвіту. Вони вважають, що це ще більше підтверджує прогнози Ейнштейна про те, що розширення Всесвіту може призвести до того, що далекі куточки космосу здаватимуться сповільненими.

"Озираючись на той час, коли Всесвіту було трохи більше мільярда років, ми бачимо, що час протікає вп'ятеро повільніше", — каже у заяві Герайнт Льюїс, космолог із Сіднейського університету і провідний автор нещодавно опублікованої статті у журналі Nature Astronomy.

"Якби ви були там, у цьому всесвіті, що зароджується, одна секунда здалася б однією секундою, але на наш погляд, більш ніж на 12 мільярдів років у майбутньому, цей ранній час здається тягнеться."

Універсальний годинник

Світло, що виникло 12 мільярдів років тому або лише через мільярд або близько того років після Великого вибуху, тільки зараз досягає нас. За час цієї незбагненно довгої подорожі Всесвіт сильно розширився, а це означає, що довжини хвиль світла, що рухається шляхом, повинні здаватися значно повільнішими. Це дозволяє астрономам зазирнути у минуле та побачити уповільнення часу у дії.

Але щоб насправді виміряти уповільнення часу, Льюїс і його команда звернулися до добірки стародавніх квазарів, об'єктів, що надзвичайно світяться, утворених зростальною речовиною, яка швидко обертається навколо чорної діри. Неозброєним оком вони виглядають як зірки.

Постійні та короткі спалахи світла від квазарів роблять їх корисними для зберігання часу всіх тих років тому, як цокання годинника. Отже, астрономи спостерігали за цими «галочками» у зеленому, червоному та інфрачервоному спектрах світла, що виходять від майже 200 квазарів протягом 20 років.

"За допомогою цих чудових даних ми змогли намітити хід годинника квазара, виявивши вплив розширення простору", — сказав Льюїс.

Загалом, їхня робота є досить переконливим доказом того, що квазари схильні до уповільнення часу, а це означає, що вони повинні бути реальними космологічними об'єктами, пояснив Льюїс, після того, як попередні дослідження не змогли виявити явище, що впливає на них.

"Однак за допомогою цих нових даних та результатів аналізу ми змогли знайти невловне цокання квазарів, і вони поводяться саме так, як передбачає теорія відносності Ейнштейна", – додав він.

Джерела: University of Sydney