Астрономи виявили найважчий елемент в атмосфері екзопланети

M. Kornmesser/European Southern Observatory
Астрономи випадково виявили барій в атмосферах двох екзопланет і не можуть зрозуміти, як він туди потрапив.

Пекло поза Землею

Астрономи, які використовують Дуже великий телескоп Європейської південної обсерваторії, були здивовані, виявивши барій в атмосферах двох екзопланет, що робить його найважчим елементом, який ще не був виявлений в атмосфері екзопланети.

Планети, позначені як WASP-76b та WASP-121b, відомі як гарячі юпітери — або в цьому випадку надгарячі, — оскільки вони є газовими гігантами, порівнянними за розміром з початковим Юпітером тут, у нашій Сонячній системі.

Згідно зі статтею про цю роботу, опубліковану цього тижня в журналі Astronomy & Astrophysics, рівноважна температура в обох світах піднімається майже до 4000 градусів за Фаренгейтом. Планети знаходяться досить близько до зірки своєї системи, тому їхня орбіта триває лише два дні. Через цю близькість тут так пекуче жарко, що дослідники вважають, що на 76b йде дощ із рідкого заліза та дорогоцінного каміння, а хмари на 121b вважаються такими, що складаються з металу.

Подвійна відповідь

Згідно з прес-релізом, астрономи зробили це відкриття майже випадково, і їм довелося перевірити ще раз, чи дійсно вони прийшли до планет.

Щоб виявити, а потім підтвердити присутність барію, команда використала спектрограф Echelle для скелястих екзопланет та стабільних спектроскопічних спостережень, або ESPRESSO, так званий інструмент "мисливець за планетами" на борту VLT.

Планетарна головоломка

Хоч би екзотичні були екзопланети, це не пояснює, що таке важкий елемент, як барій, який у 2,5 раза важчий за залізо, робить у їхніх атмосферах.

"Враховуючи високу гравітацію планет, ми очікуємо, що важкі елементи, такі як барій, швидко потраплять у нижні шари атмосфери", — сказав співавтор статті Олів'є Деманжон, дослідник з Університету Порту та Інституту Астрофізика та космічні науки, у випуску.

"На цей момент ми не впевнені, що це за механізми", — визнав Деманжон.

Це приголомшливе відкриття, не кажучи вже про те, що воно демонструє, як багато ще доведеться дізнатися про ці дивовижні інопланетні світи.

Джерела: European Southern Observatory