Чорна діра відкушує шматок від зірки кожні 114 днів

ESO/L. Calçada
Відкриття було зроблено з використанням даних НАСА і мережі телескопів, що належать Державному університету Огайо.

Міжнародна група астрономів виявила сильне виверження світла, що виходить з галактики на відстані приблизно 570 мільйонів світлових років від нас, яке повторюється, як годинник, кожні 114 земних днів.

Пояснення? Вони вважають, що повторювані спалахи викликані надмасивної чорною дірою, яка приблизно у 20 разів більша за ту, що знаходиться в центрі нашого Чумацького Шляху, вириваючи шматок з що обертається зірки, коли вона наближається занадто близько.

«Це дійсно захопливе, тому що ми бачили, як чорні діри роблять багато речей, але ніколи не бачили, щоб вони робили щось подібне — викликали регулярні виверження світла — раніше», — сказав Патрік Валлелі, випускник державного університету Огайо, студент і співавтор дослідження про відкриття, яке буде опубліковано в The Astrophysical Journal, в заяві.

«Це схоже на позагалактичний Old Faithful», — додав він, маючи на увазі знаменитий гейзер в Єллоустоунському національному парку, який вивергається майже точно за розкладом.

Зірка наближається до чорної діри по високоеліптичній орбіті, втрачаючи приблизно в три рази масу Юпітера кожен раз, коли наближається занадто близько, викликаючи величезний спалах, видиму з Землі.

Зазвичай такі події повністю руйнують зірку, а це значить, що відкриття є вкрай екзотичним.

Команда також змогла виявити 17 спалахів з інтервалом в 114 днів кожна, що ніколи не спостерігалося раніше.

«Знання розкладу цього позагалактичного Old Faithful дозволяє нам координувати й вивчати його більш детально», — сказала в заяві Анна Пейн, провідний автор статті й науковий співробітник НАСА з Гавайського університету. Команда змогла точно передбачити спалах як 6 вересня, так і 26 грудня.

Дослідники також виявили свідчення наявності другої надмасивної чорної діри в межах тієї ж галактики, що свідчить про те, що дві галактики знаходяться в процесі злиття, що є одним з найжорстокіших типів взаємодії в відомої Всесвіту.

«Загалом, ми дійсно хочемо зрозуміти властивості цих чорних дір і то, як вони ростуть», — сказав у своїй заяві Кріс Станек, співавтор і професор астрономії в штаті Огайо.

Завдяки передбачуваності спалахів вчені сподіваються отримати уявлення про це явище.

«Можливість точно передбачити час наступного епізоду дозволяє нам отримувати дані, які ми не могли б отримати в інший спосіб, і ми вже отримуємо такі дані», — сказав Станек.

Джерела: Університет штату Огайо