Дослідники виявили ознаки життя на Венері

NASA/Victor Tangermann
Міжнародна команда астрономів на чолі з професором Джейн Грівз з Кардіффського університету оголосила про відкриття рідкісної молекули — фосфіну — у хмарах Венери.

Дослідники виявили значні джерела фосфіну в атмосфері Венери — безбарвний газ без запаху, який, за їхніми словами, є можливим ознакою життя, оскільки він часто є результатом руйнування органічної речовини тут, на Землі.

Дослідження, проведене Джейн Грівз з Кардіффського університету у Великобританії, було опубліковано в журналі Nature Astronomy.

Поки що Венера не очолює список планет, які астробіологи вважають найбільш ймовірними для життя. Його поверхня являє собою вихорову суміш токсичних і надзвичайно гарячої пари, а температура може досягати підсмажених 800 градусів за Фаренгейтом (426 за Цельсієм), в той час, як висока концентрація сірчаної кислоти падає з неба — з товстими хмарами, які блокують більшу частину сонячного світла від того, щоб коли-небудь досягти поверхні — гарантує, що у житті, якою ми її знаємо, буде мало шансів вижити там.

Але, незважаючи на негостинну навколишнє середовище на поверхні, деякі мікробні організми можуть вижити в атмосфері планети, як припускають дослідники.

Дослідники стверджують, що звичайні абіотичні механізми виробництва газу фосфіну не можуть повністю пояснити незвично високу присутність газу фосфіну, яке вони виявили в атмосфері Венери. Іншими словами, частина газоподібного фосфіну могла бути результатом органічних процесів.

Команда запропонувала деякі ідеї про те, як фосфін міг утворитися в результаті абіотичних процесів, включаючи сонячне світло, мінерали, висаджені з поверхні, вулкани й навіть освітлення. Однак жоден з варіантів не міг зробити досить цього. Згідно з їхніми розрахунками, природні джерела складають не більше однієї десятитисячної від виявленого кількості.

Крім того, згідно з висновком Пола Риммера з Кембриджського університету, щоб створити спостережуване кількість фосфіну, організми на Землі повинні будуть працювати тільки з 10% своєї максимальної продуктивності.

Щоб відкрити газ, команда використовувала телескоп Джеймса Клерка Максвелла (JCMT) на Гаваях.

«Насправді це був експеримент, зроблений з чистої цікавості — з використанням переваг потужної технології JCMT і роздумами про майбутні інструменти», — сказала Грівз у своїй заяві. «Я думала, що ми просто зможемо виключити екстремальні сценарії, наприклад, хмари, заповнені організмами. Коли ми отримали перші натяки на фосфін в спектрі Венери, це було шоком!»

Пізніше група підтвердила виявлення фосфіну за допомогою більш чутливою обсерваторії ALMA в пустелі Атакама в Чилі.

«Врешті-решт, ми виявили, що обидві обсерваторії спостерігали одне й те саме — слабке поглинання на правильній довжині хвилі, щоб бути фосфіновим газом, де молекули підсвічуються більш теплими хмарами внизу», — додала Грівз.

«Це відкриття викликає безліч питань, наприклад, як будь-які організми могли вижити», — йдеться в заяві Клари Соуза Сілва, члена команди Массачусетського технологічного інституту. «На Землі деякі мікроби можуть впоратися з приблизно 5% кислоти в навколишньому їхньому середовищі, але хмари Венери майже повністю складаються з кислоти».

Щоб відповісти на це питання, інші астрономи висунули свою гіпотезу. Недавня стаття про дослідження, проведене провідним астрономом Сарою Сігер з Массачусетського технологічного інституту, показало, що життя може вижити в крихітних краплях, що падають на землю під дією сили тяжіння. Як тільки ці краплі досягають нижніх шарів атмосфери Венери, вони висихають.

Попередні дослідження показали, що в хмарах Венери можуть бути набагато більш сприятливі умови, ніж на поверхні, з температурою від 0 до 60 градусів за Цельсієм і тиском — в межах земного.

«Ми вперше пропонуємо, що єдиний спосіб, яким життя може вижити нескінченно довго, — це життєвий цикл, який включає висихання мікробного життя в міру випаровування рідких крапель під час осідання, а маленькі висохлі "спори" зупиняються і частково заселяються в атмосфері Венери застійний нижній шар димки», — написала команда Сигера в статті.

Вони припускають, що такий нижній шар димки на висоті від 33 до 48 кілометрів міг бути «сховищем» засушеного мікробного життя. Ці висушені форми потім повернуться в хмарний шар шляхом висхідної дифузії й «регідратують для продовження життєвого циклу».

Але чи можна виявити ці форми життя? У статті 2018 року дослідники стверджували, що «частки в нижніх хмарах Венери містять достатній баланс маси, щоб вкривати мікроорганізми, воду і розчинені речовини, а також потенційно достатню біомасу для виявлення оптичними методами».

Завдяки даним, зібраним зондом Європейського космічного агентства Venus Express, який кружляв над планетою понад восьми земних років, дослідники виявили, що велика частина ультрафіолетового випромінювання поглинається діоксидом сірки й хлоридом заліза в хмарному шарі планети.

І все ж вчені могли щось упустити. Дослідники стверджують, що поряд з присутністю сполук сірки, вуглекислого газу і води в цих хмарних шарах, «пов'язаний з залізом і сіркою метаболізм в хмарах» також може дозволити мікроорганізмам вижити там.

Джерела: Королівське астрономічне товариство