Вчені кажуть, що ефект темної матерії в 10 разів більше, ніж повинен бути

NASA/ESA/J. Lotz (STScI)
Теоретичні карти концентрації темної матерії у Всесвіті не збігаються з даними спостережень.

Згідно з новим дослідженням, темна матерія може бути ще більшою загадкою, ніж вважалося раніше.

Вважається, що цей матеріал становить значний відсоток маси Всесвіту, але його практично неможливо вивчати, не кажучи вже про спостереження.

Фізикам довелося вдатися до вивчення того, як темна матерія викривляє світло між віддаленими джерелами, такими як галактика і спостерігач, — ефект, званий «гравітаційним лінзуванням». Чим вище концентрація темної матерії, тим сильніше ефект.

Але коли група європейських дослідників переглянула дані космічного телескопа Хаббл і Дуже великого телескопа Південної обсерваторії, вони виявили, що ефект гравітаційного лінзування навколо масивних структур, званих «скупченнями галактик», був в десять разів сильніше, ніж передбачалося при моделюванні.

«Ми провели багато тестування даних в цьому дослідженні, і ми впевнені, що це невідповідність вказує на те, що якийсь фізичний інгредієнт відсутня або в моделюванні, або в нашому розумінні природи темної матерії», — сказав Массімо. Менегетті з INAF-Обсерваторії астрофізики й космічних наук у Болоньї, Італія, і провідний автор статті про дослідження, опублікованій в журналі Science, в заяві ЄКА.

Іншими словами, нам не вистачає ключового інгредієнта.

«Одна з можливих причин цієї невідповідності полягає в тому, що ми, можливо, втрачаємо деякі ключові фізичні дані при моделюванні», — сказав Менегетті в заяві НАСА.

Для проведення дослідження команда Менегетті створила «карту темної матерії», використовуючи спостереження трьох масивних скупчень галактик.

Вони виявили дещо несподіване: зображення меншого розміру вкладені в великі спотворення лінз в ядрі кожного скупчення галактик. Іншими словами, ефект гравітаційного лінзування був значним, змушуючи їх повірити, що вони натрапили на щільні концентрації темної матерії.

Невідповідність підкреслює, наскільки мало ми знаємо про таємничі речі, з яких складається велика частина відомого всесвіту.

Джерела: Digital Trends