Вчені примусили живі клітини переміщатися крихітними лабіринтами

Gordon Johnson / Pixabay
Щоб дізнатися, як клітини можуть переміщатися на великі відстані всередині нашого тіла, вчені поміщали їх у все більш складні лабіринти.

Квестова кімната

Окремі клітини здатні переміщатися всередині нашого тіла на великі відстані — і вчені провели майже мультяшний експеримент, щоб з'ясувати, як вони дізнаються, куди йти.

Клітини привертають одні хімічні речовини та відштовхують інші. Наприклад, за даними Phys.org, що борються з інфекцією білі кров'яні тільця притягуються до хімічних речовин, званих хемоатрактантами, які виділяються на місці травми. Але щоб дізнатися, як клітини переміщаються в просторах, більших, ніж їх безпосереднє оточення, вчені випробовували їх в крихітних лабіринтах, заповнених цими хемоатрактантами.

Перше місце

Вчені з Університету Глазго піддали небезпеці амеби й клітини підшлункової залози, щоб перевірити — і в кінцевому підсумку підтвердити — свою гіпотезу про те, що клітини направляються в напрямку з найбільшою концентрацією хемоатрактантів в якості проксі для визначення того, звідки вони прийшли.

Дослідження, опубліковане в п'ятницю в журналі Science, показує, що обидва типи клітин вирішують лабіринти з моторошною, лякаючою ступеню компетентності. Якщо ви не проти, щоб вас трохи обурило, в цій статті на Phys.com є кілька відеороликів про те, як живі клітини мчать по розгалужених шляхах до своєї мети.

Залишилося позаду

Здебільшого амеби — і в дещо меншій мірі ракові клітини — досягли успіху в більш простих лабіринтах. В лабіринтах з великою кількістю тупиків і пасток справи йшли гірше. Але знову ж таки, це всього лише окремі осередки, так що трохи їм перешкодити.

Крім того, клітини, які починалися в задній частині зграї, часто губилися, тому що лідери вже зжерли хемоатрактанти, якими вони керувалися, що свідчить про те, що клітинна біологія більш нещадна, чим можна було б очікувати.

Джерела: Phys.org