Вчені використовували стовбурові клітини людини, щоб відновити зір мавпи

Трансплантація стовбурових клітин дає надію на лікування вікової втрати зору.

Вчені з Японії успішно використовували стовбурові клітини людини, щоб залатати дірку в сітківці мавпи, відновивши зір примату та ознаменувавши успішний крок уперед у пошуках лікування вікової втрати зору.

Як докладно описано в дослідженні, опублікованому цього місяця в журналі Stem Cell Reports, команда під керівництвом Мічіко Мандай із міської офтальмологічної лікарні Кобе в Японії зосередилася на виправленні так званого макулярного розриву — захворювання очей, пов'язаного зі старінням. Коли ми стаємо старшими, склоподібне тіло — гелеподібна рідина, яка заповнює людські очні яблука і зберігає їхню округлу форму — стискується від сітківки, що іноді призводить до розриву макули.

Ці травми мають непрямі наслідки. Макула розташована в центрі сітківки і є найбільш активною частиною ока, що відповідає за центральний зір та обробку світла.

Таким чином, макулярні діри призводять до розмиття та погіршення зору з плином часу, і, як зазначає New Scientist, поточні виправлення, які можливі лише приблизно у 90 відсотках випадків, обходяться дорого: втратою периферичного зору. Для лікування макулярних дірок лікарі переносять клітини з околиць сітківки всередину. Але якщо ви крадете клітини на околицях ока, прогалини у периферичному зорі неминучі. Відомо, що розриви знову відновлюються.

Ось чому дослідники зацікавлені в імплантації стовбурових клітин для розв'язання цієї проблеми. Замість того, щоб закривати макулярний отвір обмеженою кількістю клітин, що вже знаходяться в оці, стовбурові клітини надають можливість повністю ввести нові клітини.

У своєму дослідженні вчені почали з вирощування листа прекурсорів клітин сітківки, отриманих із людського ембріона.

Ці клітини потім були трансплантовані в праву частину сітківки снігової мавпи з макулярною діркою, яка щосили намагалася пройти перевірку зору.

За шість місяців вчені повторно перевірили зір мавпи. До трансплантації мавпа змогла сфокусувати погляд лише на 1,5 відсотка крапок у серії тестів. Але через шість місяців після трансплантації примат у ході трьох тестів зміг зафіксувати погляд на від 11 до 26 відсотків точок — помітне покращення.

На жаль, є деякі непрості етичні міркування: щоб всебічно вивчити ефективність лікування стовбуровими клітинами, крім точкових тестів, ученим довелося повністю видалити око снігової мавпи. Однак при цьому вчені виявили, що у сітківці виросли нові зорові клітини.

Однак вони не змогли сказати, чи виросли ці клітини з імплантованих стовбурових клітин або з рідної сітківки мавпи, а це означає, що вчені не впевнені, як саме стовбурові клітини насправді працювали в середині ока снігової мавпи. Залишаються питання: чи виростили вони нові клітини самостійно? Чи викликали вони регенерацію оригінальних клітин примату?

Необхідно провести додаткові дослідження, щоб визначити, чи підходить цей метод лікування для очей людини.

Проте дослідження підтверджує перспективність стовбурових клітин як майбутнього захопливого методу лікування цілого ряду очних проблем, включаючи вікове погіршення зору.

Джерела: New Scientist