Вчені використовують мікроботів для очищення від пневмонії легенів хворих мишей

Fangyu Zhang and Zhengxing Li / Futurism
Наноінженери Каліфорнійського університету в Девісі розробили мікроботів, які можуть плавати в легенях миші та доставляти ліки проти пневмонії.

Пневмонія жахлива і навіть може бути смертельною.

Тепер нове дослідження на мишах може запропонувати шлях до дивовижно крутого — і, мабуть, ефективного, принаймні щодо уражених гризунів — нового лікування: мікроботам.

Згідно з новим дослідженням, опублікованим у журналі Nature Materials, наноінженери з Каліфорнійського університету в Девісі офіційно розробили крихітних ботів, які можуть плавати навколо легенів миші та доставляти ліки проти пневмонії. Хоча цю технологію ще не тестували на людях, є надія, що якось вона зможе це зробити.

Процес створення ботів, описаний у дослідженні, є цікавим. Насправді вони побудовані з клітин водоростей, наповнених антибіотиками, вибраних за їхню здатність переміщатися легенями. Ці клітини водоростей потім покриваються наночастинками, які покриті десятками біорозкладних сфер, зроблених з мембран нейтрофілів, типу лейкоцитів. Як тільки боти відпрацюють свій курс, вони природно і, здавалося б, безпечно розкладаються всередині тіла.

"Наша мета — забезпечити адресну доставку ліків у більш складні частини тіла, наприклад у легені", – повідомив співавтор дослідження Лянфан Чжан у прес-релізі університету. «І ми хочемо зробити це безпечним, простим, біосумісним та довговічним способом».

Щоб продемонструвати ефективність ботів-водоростей, вчені протестували ботів на гризунах, уражених Pseudomonas aeruginosa, серйозною та часто смертельною бактеріальною інфекцією, яка у людей викликає тип пневмонії, який часто призводить до відвідувань лікарень, апаратів штучної вентиляції легень та смерті. Контрольна група гризунів залишилася без лікування, а решта отримали порцію ботів через пряму трубку в легені.

Результати були разючими. Всі неліковані миші загинули, а ті, яким вводили мікроботи, вижили протягом 30 днів, і всі вони одужали на 100%. Мікроботи також виявилися набагато ефективнішими за внутрішньовенні засоби — вчені кажуть, що для досягнення тієї ж ефективності антибіотика при внутрішньовенному введенні вам доведеться збільшити дозування на захмарні 3000 відсотків. І, мабуть, зрозуміло, що це «дорого».

«При внутрішньовенній ін'єкції іноді в легені потрапляє лише дуже невелика частина антибіотиків. Ось чому багато сучасних антибіотиків для лікування пневмонії не працюють належним чином, що призводить до дуже високого рівня смертності серед найважчих пацієнтів.», — додав в повідомленні ще один співавтор дослідження Віктор Нізе. «Виходячи з цих даних про миші, ми бачимо, що мікророботи потенційно можуть покращити проникнення антибіотиків, щоб убити бактеріальні патогени та врятувати більше життів пацієнтів».

Знову ж таки, це все ще перевірка концепції. Але цікаво спостерігати за новими здобутками у цій галузі. Хто знає, через кілька років мікроботи зможуть робити будь-що: від порятунку від небезпечних для життя легеневих інфекцій до чищення зубів вранці.

Джерела: Science Alert