Вчені говорять, що новий експеримент визначить «долю Всесвіту»

НАСА
Команда астрономів намагається з’ясувати, що стоїть за найбільшим джерелом речовини та енергії у Всесвіті: темною енергією.

Протягом більшої частини 20-го століття астрономи вважали, що розширення Всесвіту в кінцевому підсумку сповільниться через гравітації. У якийсь момент він взагалі перестане розширюватися, перш ніж звалиться сам по собі в «великому хрускоті».

Але з того часу дослідники виявили, що Всесвіт замість цього, схоже, розширюється з експоненційної швидкістю через загадкову силу, пізніше названої «темною енергією», яка також становить приблизно 68 відсотків всієї маси й енергії у Всесвіті.

Хоча це відкриття було проголошено історичним проривом ще в 1998 році, астрономи з того часу щосили намагалися остаточно сказати, що таке темна енергія насправді.

«Коли астрономи говорять "темний", це означає, що ми нічого не знаємо про це», — сказав Донгвей Чжон, професор астрофізики Університету штату Пенсільванія. «Темна енергія — це просто ще один спосіб сказати, що ми не знаємо, що викликає це прискорене розширення».

Чжон і його колеги зараз старанно працюють, намагаючись знайти кращих кандидатів для того, що насправді могло б пояснити темну енергію.

HETDEX (експеримент з темною енергією телескопа Хоббі-Еберлі) — надзвичайно амбітний експеримент, який може дати нам привабливі підказки про природу чогось, починаючи з темної матерії — настільки ж загадковою формою матерії, яка, на думку вчених, уповільнює розширення Всесвіту. — до чорних дірок і темної енергії.

«HETDEX дуже амбітний», — йдеться в заяві професора астрофізики й засновника експерименту Робіна Чіардулло. «Він буде спостерігати мільйон галактик, щоб скласти карту Всесвіту на дві третини шляху назад до початку часів».

«Ми єдині, хто виходить так далеко, щоб побачити компонент темної енергії Всесвіту і то, як вона розвивається», — додав він.

Телескоп HETDEX, що представляє собою 10-метрову антену, призначену для уловлювання хвиль, що виходять від Великого вибуху, званих баріонними акустичними коливаннями. Ці хвилі технічно не чутні в космічному вакуумі, але розподіл первинної матерії робить їх видимими.

«Фізика звукових хвиль досить добре відома», — сказав Чіардулло. «Ви бачите, як далеко зайшли ці речі, ви знаєте, як швидко поширюються звукові хвилі, тому ви знаєте відстань. У вас є стандартний правитель Всесвіту протягом всієї космічної історії».

Ідея цієї лінійки полягає в тому, що ми зможемо виміряти, як розширення Всесвіту змінилося з плином часу.

Команда, що стоїть за HETDEX, вирішила дуже широко розкинути своє гніздо, спостерігаючи величезні ділянки нічного неба і не обмежуючи збір даних лише однією темою.

Але це також означає, що нам, можливо, доведеться трохи почекати, поки ми знайдемо будь-які остаточні відповіді на загадки, навколишні нашу постійно розширюється Всесвіт — і її можливу загибель.

«Ми безумовно збираємося прокласти там стежки», — сказав Чіардулло. «Є великий, великий потенціал для дійсно цікавих відкриттів».

Джерела: Університет штату Пенсільванія